Londen herontdekt zijn ondergrondse infrastructuur op zoek naar onroerend goed.
De huizenprijzen rijzen in Londen de pan uit. Daarom worden allerlei hoeken en gaten van de metropool omgetoverd tot restaurants, cafés of winkeltjes.
Dat geldt ook voor de openbare toiletten van Londen, schrijft persbureau AFP. Vanaf de Victoriaanse tijd werden talloze wc-blokken aangelegd, die echter na de Tweede Wereldoorlog in onbruik raakten.
De pisbakken hangen er nog
Ze worden nu na tientallen jaren één voor één omgebouwd en weer in gebruik genomen. Lokale overheden zien graag dat bedrijven munt slaan uit de unieke locaties. “De overheid moedigt het lokaal bestuur aan om alle leegstaande ruimtes te gebruiken om inkomsten te genereren”, legt Jayke Mangion (34) uit. Mangion opende in juli een wijnbar, toepasselijk “WC” genaamd, in een openbaar toilet in het stadsdeel Clapham.
“WC” heeft de oorspronkelijke mozaïekvloer en tegelwanden behouden. De pisbakken hangen er nog – maar nu ter decoratie, in de nieuwe toiletten. In “The Convenience” (Het Gemak), dat in 2013 zijn deuren opende in Hackney, zijn de urinoirs verwerkt in de houten bar. Katie Harris, de 30-jarige eigenaar, wilde de oorspronkelijke bestemming van de ruimte niet maskeren. “Maar het moest ook niet te toiletterig worden”, zegt ze. Pisbakken die té geel waren geworden in de loop der jaren haalde ze weg.
Wonen in een toilet
Andere toiletgebouwen vonden een nieuwe bestemming als een ruimte voor podium- of kleinkunst. De architecte Laura Clark liep bij de trend voorop: in 2005 vatte ze het plan op een een openbaar toilet uit 1929 om te bouwen tot bar. Maar een jarenlange gang door de ambtelijke molens volgde: "haar" toiletblok lag op de grens van drie gemeentes, dus het was lang niet duidelijk welke gemeente verantwoordelijk was. Ook moest het object nog worden ingeschreven in het kadaster.
Toen Clarke in 2008 eindelijk zo ver was, behoorde een café door de tegenzittende economie niet meer tot de mogelijkheden. Ze besloot in het toilet te gaan wonen - met gezien de foto's een verbluffend resultaat.
Azen op verlaten metrostations
De trend beperkt zich niet tot toiletten, maar ook verlaten metrostations en tunnels. Voormalig topman van Barclays Ajit Chambers schatte de waarde van dit netwerk in op 3,6 miljard pond. Hij stelde voor om de verlaten stations te veilen, voor herontwikkeling tot galerie of nachtclub. Vorige maand doken berichten op in de Britse pers dat de verlaten stations zouden worden verkocht, maar dat werd afgezwakt door het vervoerbedrijf Transport for London (TfL).
"We hebben een klein aantal ongebruikte stations in ons netwerk. In de praktijk maken ze nog steeds deel uit van onze operatie, en we zijn niet van plan ze te verkopen", reageerde een directielid van TfL. "We zijn aan het bekijken of delen van deze locaties kunnen worden verpacht aan innovatieve bedrijven. De extra inkomsten kunnen ten goede komen van het vervoersnetwerk."
Projectontwikkelaars zouden hun vingers aflikken bij bijvoorbeeld het 107-jaar oude Aldwych Station, dat pal aan de beroemde Strand ligt in het centrum van Londen. Het station sloot in 1994, en wordt sindsdien vooral als filmlocatie gebruikt.
Lees ook
Waanzin huizenmarkt Londen: deze piepkleine studio was binnen no-time verhuurd
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl